Teorivecka v 44

Höstlovsveckan v 44 har ridskolan inga ordinarie lektioner- undantaget lördagsgrupperna som kommer rida igen ett missat tillfälle!
Men självklart kommer vi se till att det händer saker här på klubben!
Teoritillfällena är för alla elever men vi vill att ni anmäler er på listorna i stallet så vi vet hur många som förväntas komma. Man får komma hur många gånger man vill. Vårt planerade schema för veckan ser ut såhär:
MÅNDAG: Klubbmästerskap i hoppning. Välkommen att ta en fika på läktaren i stora ridhuset och heja på alla som är med och tävlar!

TISDAG: Öppet hus 13- 16. Alla är välkomna, både medlemmar och icke medlemmar. Det blir finns fika, ponnyridning, käpphästhoppning och lite andra aktiviteter. Vi har både personal och styrelse på plats och informerar om vår verksamhet.

Stallteori 16.30-17.30. Detta pass riktar sig till barn i nybörjargrupp/nivå 1 eller andra som vill få mer kunskap om hur man tar hand om hästen i stallet. Regler, rutiner, hur man tar hand om hästen och utrustningen före och efter ridpasset. Det är viktigt att alla på ridskolan kan hantera våra hästar på ett tryggt sätt. Instruktör Johanna Akke är på plats!

Mini clinic ”Miljöträning för häst” med Johanna Akke 18.00-19.00 ca i Stora Ridhuset. Detta pass riktar sig till alla. Johanna visar hur man jobbar för att få trygga och lugna hästar även i konstiga situationer. Först med ett hästproffs och sen med några av ridskolans hästar. Nyttigt och intressant för båda barn och vuxna och mycket att lära även för dig som är mer rutinerad.

ONSDAG: Stallteori 16.30-17.00 eller 17.00-17.30 Detta pass är för våra yngre elever. Vi fokuserar på hur man gör klar hästen inför ridning. Vad är viktigt att tänka på? Vad kan man göra själv och vad behöver man hjälp med? Instruktör Sara Grundström är på plats!

Föräldrateori med Pernilla och Anna. Tydlig information till föräldrar om hur man hjälper sitt barn i stallet. Hästar är stora djur och hur duktiga små barn än är kommer de behöva hjälp av någon som är lite större än de själva… Viss kunskap om hästen som djur och utrustningen som ska på och av är ett måste vare sig man vill eller inte. Riktar sig till alla föräldrar som inte känner sig bekväma i stallet!

Löshoppning 18-19 i lilla ridhuset. Detta pass är för alla nivåer och särskilt om du gillar hoppning såklart. Vad är löshoppning, varför löshoppar man och hur går det till? Vi kommer visa med ridskolans ponnyer och hästar och utgår från det system som finns i Sverige när man visar och bedömer unga hästar. Instruktör Sara Grundström är på plats.

TORSDAG Prova på Voltige med Anna 17-18 lilla ridhuset. Vi visar och du får prova både på vår stillastående trygga bock och på en trygg och snäll ponny. Detta pass passar för barn upp till 12-13 år. Vi har ingen voltigeverksamhet just nu men här kan du får reda på var du kan träna voltige om du tycker det verkar spännande!

Hästsjukvård 18-19 med Martina Andersson som jobbar som djursjukvårdare på Jägerso Hästklinik. Detta pass är för lite äldre barn med viss grundkunskap. Hur kan vi kontrollera om hästen är frisk eller sjuk och hur tar vi hand om den på bästa sätt när olyckan är framme?

FREDAG: Spökrunda med ungdomssektionen

SÖNDAG: Blåbärshoppning 10.00 i stora ridhuset