Säkerhet & klädsel

Säkerhets-regler

• Hästarna ska ledas in och ut ur stallet genom dörrarna på stallets kortsidor. Huvudentrén är till för människor.
  • Häst som står närmast sadelkammaren går först när hästar och elever ska lämna stallet för lektion. Därefter följer andra ekipage efter med STORA AVSTÅND till framförvarande häst.
  • Första ekipage går längst bort i ridhuset för att ställa upp på medellinjen, följt av de andra ekipagen. Håll avstånd vid uppställning. Särskilda regler kan gälla för vissa hästar eller ponnyer.
  • Vid uppställning i ridhus ska hästarna stå med huvudet mot läktaren.
  • Utomhus ska hästarna stå med huvudet mot ridhuset.
  • Fråga alltid innan du öppnar ridhusporten! Det kan hända olyckor om hästarna blir skrämda av att någon plötsligt öppnar porten innan lektionen är avslutad.
  • Stallgången ska alltid hållas ren och fri från redskap, kläder och andra saker.
  • Hästarna ska vid all skötsel vara uppbundna i boxen.
  • Innan häst lämnar boxen ska grimman hängas upp utanför boxen.
  • Det är INTE tillåtet att leka i halm, hösilage eller hö.
  • Hundar ska hållas kopplade.
  • Mata inte hästarna med godis, varken i stallet eller i ridhuset.
  • Rökning är förbjudet på hela anläggningen, närmaste plats att röka på är asfaltsvägen utanför anläggningen.
  • Barn under 15 ska ha hjälm på vid all hästhantering. Alla, oavsett ålder, bär hjälm när hästar släpps ut i/tas in från hage.

Klädsel &
utrustning

Hjälm finns att låna på klubben. Hjälm är obligatorisk vid all ridning. Barn under 15 år ska även ha hjälm på i stallet.

• Säkerhetsväst rekommenderas till alla kategorier ryttare. Köp inte för stor väst till ditt barn! Västar att låna, hänger i hallen på klubbis.
  • Skor som sitter stadigt på foten och har en liten klack.
  • Bekväma byxor. Tänk på att man lätt får skav både av bylsiga joggingbyxor och jeans med hårda sömmar.
  • Smidiga handskar – det blir kallt om händer på vintern och dessutom får man bättre grepp om tygeln.
  • Inga halsdukar, kapuschonger, öppna jackor eller andra klädesplagg som ”far omkring”.
  • Långt hår bör hållas samlat i snodd eller fläta/or.
  • När det är som varmast är det frestande att rida i så tunna kläder som möjligt, men vi ser helst att man rider i åtminstone T-shirt (ej linne), man rider aldrig i shorts och alltid med ordentliga skor eller stövlar och naturligtivs HJÄLM, även om det är svettigt.
  • Spö kan behövas när man ridit ett tag. Finns alltid att låna på anläggningen!
  • Dessutom: naturligtvis varken äter, dricker eller röker vi när vi rider. Alltså ska man inte ha tuggummi eller annat godis i munnen när man sitter på hästryggen. Kort sagt, när vi rider koncentrerar vi oss på detta och inget annat.
  • Och naturligtvis: samtal i mobiltelefon under lektionsridning är inte tillåtet!